Gezondheid

Eiwitten en aminozuren

Elk voedingsmiddel bevat eiwitten, het één al wat meer dan de andere. Zo bevatten bijvoorbeeld aardappelen en wortelen weinig eiwitten, terwijl bonen (vooral sojabonen) en peulvruchten er veel bevatten.

Eiwitten zijn opgebouwd uit aminozuren. Een aantal van die aminozuren worden 'essentiële aminozuren' genoemd, omdat die door geen enkel levend wezen aangemaakt kunnen worden. De enige echte bron van deze essentiële aminozuren zijn dus planten. Dat vlees óók essentiële aminozuren bevat, komt dus enkel en alleen omdat de dieren waarvan het vlees komt, de aminozuren uit hun voer gehaald hebben.

Ook varieert de exacte samenstelling van de eiwitten per voedingsmiddel. Zo bevatten de eiwitten van alle vleessoorten bijvoorbeeld percentsgewijs meer zwavelhoudend aminozuren. Vroeger werd dit gezien als een pluspunt; en dat is de reden waarom men dierlijke eiwitten verkeerdelijk 'hoogwaardige' eiwitten noemt. Ondertussen heeft men vastgesteld dat men de opname van dierlijk eiwitten zou moeten beperken, en raadt men aan om plantaardige eiwitten te consumeren, aangezien die dit gebrek niet vertonen.

Vegetarisch eten

Als iemand zegt vegetariër te zijn, vragen de mensen zich bijna altijd af waar die persoon de nodige eiwitten vandaan haalt. Het is een misvatting dat vegetarische voeding te weinig eiwitten zou aanleveren. Meer nog: het vleesgecentreerde voedingspatroon van de meeste mensen levert zelfs teveel eiwitten op, en in dat geval is meer niet beter.

Wanneer je overschakelt naar een vegetarisch voedingspatroon, is het vooral belangrijk voldoende eiwitten op te nemen. Dat kan door wat variatie in je maaltijden te brengen, bijvoorbeeld met peulvruchten, boontjes,... maar ook door eens een gerecht klaar te maken met seitan. Voldoende eiwitten verkrijgt men niet door een extra portie aardappelen te nemen, of door een groenteburger op je bord te leggen: vele van die 'vegetarische' burgers bevatten namelijk amper eiwitten. Als je toch een 'vleesvervanger' op je bord wilt, kies dan voor volwaardige producten zoals seitan, tofu of tempeh.

Meer over gezondheid

Ontdek al onze producten:

Seitan

Tofu

Mochi